Assalamua'laikum & slmt sejahtera semuanya 'Abu Bakar Ibn Abi Maryam melaporkan bahawa beliau mendengar Rasulullah SAW telah bersabda "Akan tiba satu zaman dimana tiada apa yang bernilai dan boleh digunakan oleh umat manusia.Maka simpanlah dinar dan dirham untuk digunakan"-Musnad Imam Ahmad Ibn Hanbal'. " Allah Jadikan Dua Logam Yang Bernilai ( Emas dan Perak) Sebagai Pengukur Kepada Barangan Dagangan. Logam Ini Seringkali dijadikan Ukuran Kekayaan Seseorang. Walaupun Adakalanya Barangan Lain Turut Menyimpan Nilai Yang Tersendiri, Akhirnya ia Akan digunakan Untuk Mendapatkan Emas Dan Perak. Barangan Dagangan Lain Terkesan Akibat Turun Naik Pasaran, Sedangkan Emas dan Perak Tidak" - Ibnu Khaldun -

Tuesday 16 August 2011

Ditipu Sindiket Cuci Emas!



KAMPUNG LAPAN KOTAK - Berbekalkan helah menjual gelang perhiasan kanak-kanak, tiga individu termasuk seorang wanita dipercayai menjalankan aktiviti penipuan menghakis barang kemas milik pelanggan kononnya untuk mencuci emas mangsa di beberapa kawasan daerah ini.

Dua lelaki dan seorang wanita berumur lingkungan 30-an itu didakwa memperdayakan beberapa mangsa terdiri daripada warga emas di sekitar Kampung Lapan Kotak dekat Jertih, minggu lalu.

Berat timbangan emas mangsa menyusut mendadak selepas mencuci emas dengan bahan kimia me-lalui perkhidmatan secara percuma yang mereka tawarkan.

Mangsa, Sinah Abas, 66, berkata, minggu lepas dia didatangi tiga individu yang menaiki sebuah kereta dipercayai Perodua Viva ke rumahnya menjual gelang kanak-kanak.

Menurutnya, mereka meminta dia membeli gelang itu untuk cucunya tetapi dia menolak dengan alasan tidak mempunyai wang.

“Kemudian mereka meminta untuk mencuci emas saya dan pada mulanya saya memberi emas tiruan untuk dicuci, kemudian mereka meminta agar saya menanggalkan rantai leher saya untuk dicuci secara percuma,” katanya semalam.

Sinah berkata, mereka memasukkan rantai lehernya ke dalam tiga bekas mengandungi cecair berasingan kononnya untuk mencuci rantai lehernya yang dilakukan di bahagian tangga rumah.

Menurutnya, apabila selesai emas itu dicuci pada mulanya dia terperanjat apabila mendapati warna emas itu bertukar menjadi luntur dan pudar bagaimanapun tiga individu itu memberitahu dalam tempoh beberapa minit warna rantai leher itu akan kembali seperti asal.

“Jurujual perempuan itu memakaikan semula rantai tersebut pada leher saya kemudian mereka berlalu pergi.

“Bagaimanapun, walaupun beberapa jam berlalu tetapi warna pudar pada emas tersebut tidak berubah malah beratnya menyusut selain menjadi lebih kecil,” katanya.

Sinah berkata, dia menyangka emas itu ditukar dengan emas tiruan tetapi bentuknya masih sama.

“Saya kemudian menguji emas itu di sebuah kedai emas di Jertih dan mendapati ia memang emas tulen tetapi menjadi emas muda sedangkan dahulu ia Emas 9,” katanya.

Katanya, berat timba-ngan emas itu juga hanya 6 riyal (16.2 gram) sedangkan ketika beli dahulu timbangannya 10 riyal (27 gram).

“Jiran sekampung saya juga terkena apabila gelang emas seberat 30 riyal menjadi ringan dan lembut selepas dicuci oleh orang sama,” katanya yang belum membuat laporan polis.

Difahamkan dengan menggunakan bahan kimia khas, mereka mampu menghakis emas sehingga lebih 10 gram sebelum dilebur dalam unit kecil untuk dijual semula.

* Tolong cuci maa, ker tolong hakis ? baik cuci cara tradisional dgn limau dan garam..

No comments:

Post a Comment