Assalamua'laikum & slmt sejahtera semuanya 'Abu Bakar Ibn Abi Maryam melaporkan bahawa beliau mendengar Rasulullah SAW telah bersabda "Akan tiba satu zaman dimana tiada apa yang bernilai dan boleh digunakan oleh umat manusia.Maka simpanlah dinar dan dirham untuk digunakan"-Musnad Imam Ahmad Ibn Hanbal'. " Allah Jadikan Dua Logam Yang Bernilai ( Emas dan Perak) Sebagai Pengukur Kepada Barangan Dagangan. Logam Ini Seringkali dijadikan Ukuran Kekayaan Seseorang. Walaupun Adakalanya Barangan Lain Turut Menyimpan Nilai Yang Tersendiri, Akhirnya ia Akan digunakan Untuk Mendapatkan Emas Dan Perak. Barangan Dagangan Lain Terkesan Akibat Turun Naik Pasaran, Sedangkan Emas dan Perak Tidak" - Ibnu Khaldun -

Friday 3 June 2011

Emas 999 dan 916

Hari ini kita citer psl gred emas..Kalau nak tahu knp emas dipanggil 999,916 dan sebagainya.(nanti sy postkan gredx2 emas yg sy dpt di bank rakyat masa nak bid brg kemas sana)..ia adalah disebabkan kandungan emas nya sebyk 99.9% emas atau 24k. Emas 916 pula kandungan emas dia adalah sebyk 91.6% emas, emas 999 selalunya dlm bentuk wafer(gold bar) dan syiling ,tetapi ada juga dlm betuk barang kemas selalunya ‘design’nya agak simple dan besar..(sebab emas 999 terlalu lembut)..

Diantara sebab matawang dinar dulu gred 916 sebab ia matawang yg sering bertukar tangan ..perlu tahan lasak sket…skrg pun dah seragam dinar adalah gred 916..

Kalau beli barang kemas di kedai emas kita perlu tahu gredx2 emas tersebut..skrg dah ada alat densimeter (pengukur berat dan ketumpatan emas) rasanya semua kedai emas ada..klu xder minta maaf yeer ><, dari rantai dan loket, dari subang dan pencangkuknya grednya mungkin berlainan so beli ikut harga gred emas ^_^
Terpulang kpd tuanx2 utk membeli emas 999 atau 916 (dinar dan barang kemas), emas 916 pun ada spread macam emas 999 kerana harga emas 916 tetap mengikut kenaikan harga semasa, emas 999 naik emas 916 pun naik.
Persoalannya..tempat kita nak jual balik itu dpt spread yg rendah atau tidak? Kerana barang kemas yg mahu tolak balik kat kedai emas , nilai emas akan susut nilainya hampir mencecah 15%-25%!  Belum kira yg ada batu lagi jatuh harga dia..Tokey kedai emas boleh main harga lagi dgn kiter ><..
Kita perlu tahu kos upah(penghasilan rekabentuk) barang kemas maby mahal sedikit silapx2 mencecah harga seperti emas 999..sebab design wafer(gold bar) x lah serumit dan secantik barang kemas)..Sebabtulah harga emas berbeza dikedaix2 lain walupun berat dang gred yg sama…^_^ klu x cayer cuba check harga 1 dinar dgn setiap penjual yg berlainan syarikat… ^_^
Walau apa pun, simpan emas, tidak kira emas 999 atau 916 memang untung. Cuma strategi yg mana boleh memaksimakan keuntungan..beli emas dan simpan tunggu masa dan jual..terdesak boleh pajak..cara asas yg paling mudah..

Akhir kata tukarkan simpanan wang kertas anda dlm bentuk emas..pandangan peribadi  saya dlm emas 999(gb) dan dinar ^_^ Wallahualam..

No comments:

Post a Comment